Hjemløs
Jeg er nå hjemløs. I dag flyttet jeg ut fra leiligheten min i Tromsø sentrum, med intensjon om å bo ute i sommer. Tanken er den at jeg er såpass mye ute og klatrer eller går tur på sommeren at det er helt bortkastet å betale for tak over hodet. Dessuten har jeg en usikker tid foran meg.
Jeg har nå satt opp shop i Ersfjord. Det fineste sted på jord. Det er òg her jeg stort sett pleier å klatre, og planen er allerede lagt for klatring i morgen. Jeg fant et flott sted å sette opp teltet, og har nå sittet utenfor teltet og spist chillipølser, drukket te og spist risbrød. Videre har jeg sjonglert, spilt munnspill og sett/lyttet til fugler. Appen Merlin Bird ID identifiserte fuglene som rødvingetrost.

Jeg hadde et håp om at ved å bo ute i telt kunne jeg begrense underholdningsalternativene mine til den grad at jeg skulle klare å fullføre boken jeg holder på med, men det ser ut som kan bli vanskelig. Jeg har nemlig også med meg Rubiks kube, hekletøy og lydbok. Et annet håp var å kanskje få den perfekte døgnrytme. Det er dog midnattssol i nord nå, så også dette kan fort gå skeis.

Allemannsretten sier at man kun kan telte en plass to netter av gangen. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg kommer til å respektere det eller ikke. De nærmeste dagene tenkte jeg å telte her i Ersfjord, før jeg på søndag håper på å få meg sesongens siste skitur på Andersdalstind, før jeg setter leir i Tromsdalen. Jeg er da i sykkelavstand fra Tromsø, og kan dra inn på kontoret på mandag. Det var rimelig ubeleleilig at arbeidsgiveren min valgte å stenge kontoret for renovasjon nå i slutten av mai. Vi har tilgang til et midlertidig kontor, men her er det ikke dusj. Blir nok en bading i havet tenker jeg. Heldigvis er vannet iskaldt året rundt her oppe.

Det er sjokkerende hvor mye ting jeg har. Jeg blir påminnet på dette hver gang jeg flytter, og selv om jeg har solgt mange ting på Finn.no og tatt med mye hjem til Nesodden, er det fortsatt sinnsykt mye eiendeler i min besittelse. Vet ikke helt hvorfor jeg nevnte dette. Kanskje bare for å lufte min frustrasjon.
Uansett, spennende tider i vente, og jeg ser fram til å leve ute i naturen, og å få litt avstand til folk. Heldigvis virker det som jeg får en veldig snill start, med strålende sol hele uken som kommer, og opp i mot 20 grader.
